Jak rozjet e-shop

Hodně lidí se mě ptá, co všechno potřebují k rozjetí e-shopu, kolik je to stojí, atd. Rozhodnul jsem se to teda sepsat, abych příště něco nevynechal. Rozhodně to nemá být detailní popis co dělat, spíš seznam témat k dalšímu studiu. Všechny ceny jsou aktuální v době psaní tohoto článku a neobsahují DPH.

Čas

Provoz e-shopu vám zabere hodně času. Pokud to chcete dělat jen tak po večerech, souběžně se zaměstnáním, tak výsledek nebude nikdy ideální.

Nápad

Pokud chcete mít X-tý e-shop s elektronikou a nemáte nějakou opravdu obrovskou konkurenční výhodu, tak to zabalte předem. Ušetříte si spoustu času a peněz.
Ideální je prodávat v segmentu, kde není moc velká konkurence a trh je dost velký na to, aby uživil další e-shop.
V každém případě musíte ale dokonale rozumět sortimentu, který prodáváte. Zákazníci se budou totiž ptát i na otázky, které by vás nikdy nenapadly a vy jim musíte umět odpovědět, jinak nakoupí jinde.

Konkurenční výhoda

Chcete prodávat zboží, které není na trhu unikátní a nemáte žádnou výhodu oproti konkurenci? Opět to budete mít dost těžké, protože zákazník nemá důvod nakoupit zrovna u vás. Zkuste najít něco, čím zákazníka získáte. Může to být doprava zdarma, prodloužená záruka, bezplatný servis, poradna, dárek ke zboží,… Rozhodně se ale nezaměřujte na cenu, to je vždycky cesta do pekel.

Cílovka

Musíte znát svého budoucího zákazníka. Vaše cílovka rozhodně nejsou “všichni”. Cílovce se pak musí přizpůsobit design, tón komunikace, marketing,…

Peníze

Nebudeme si nic nalhávat, rozhodně to bude stát nějaké peníze. Udělejte si dopředu podrobné analýzy toho, co vás kolik bude stát, přidejte k tomu tak 50% a doufejte, že jste se trefili.

Forma podnikání

V zásadě jsou 2 možnosti:

  • fyzická osoba
  • právnická osoba

Každá z nich má své výhody a nevýhody.

Fyzická osoba

  • ručíte celým svým majetkem
  • nemusíte vést účetnictví, ale jen daňovou evidenci
  • poměrně rychlé zřízení na živnostenském úřadě
  • náklady na zřízení nižší než u právnické osoby
  • poplatek za založení volné živnosti je 1 050 Kč

Právnická osoba

  • ručíte pouze do výše základního kapitálu (podle nového obchodního zákoníku je to ale složitější)
  • musíte vést účetnictví
  • zřízení vlastními silami trvá delší dobu, je ale možné využít koupi ready-made společnosti
  • náklady na zřízení jsou vyšší, protože několik “papírů” musí potvrzovat notář, platí se zápis do obchodního rejstříku,..
  • z mého pohledu ale s.r.o. působí profesionálněji, a to i kdyby za ní měl stát jen 1 člověk
  • cena založení svépomocí je různá podle počtu společníků,.. ale pohybuje se od cca 10 000 Kč
  • ready-made s.r.o. pak vyjde na přibližně 20 000 Kč - ušetříte si tím ale hromadu času, starostí a běhání po úřadech (ne všemu se ale dá vyhnout)

Dodavatel

Najděte si dobrého a spolehlivého dodavatele. Pozdější výměna dodavatele pak bývá zpravidla problematická. Ujistěte se, že vám kromě dobré ceny dá i rychlou dobu dodání. Zákazníci nechtějí čekat několik dní na doručení. Zboží by měli nejraději hned po kliknutí na tlačítko “Koupit”. U nás umíme automatické napojení na dodavatele, takže pak není třeba aktualizovat dostupnost produktů ručně. Dodavatel ale musí poskytovat nějaký feed s daty, která lze strojově zpracovávat.

Název a doména

Volba názvu firmy/eshopu je stejně důležitá, jako cokoliv jiného. Název by měl být krátký, výstižný a hlavně snadno zapamatovatelný.
Po vymyšlení vhodného názvu je třeba si zjistit dostupnost domény. Rozhodně byste měli mít zaregistrovanou doménu ve všech státech, kde hodláte působit. Pokud to neuděláte zavčas, doménu vám vyfoukne vaše konkurence.

Systém na provoz e-shopu

Nebudeme si nic nalhávat, živí mě to, tak doporučuju naši firmu Sunlight systems s.r.o. :) E-shopy máme ve 2 řadách - Sun-shop (vyšší varianty C a Cplus) a Lite-shop (nižší varianty Micro, Start, A).
Na výběr máte buď pronájem e-shopu, kdy platíte měsíční poplatky, nebo odkup licence, kde zaplatíte jednorázově větší částku, a pak už platíte jen webhosting.

Pronájem

Z mého pohledu je pronájem jednoznačně výhodnější volbou. Odpadají totiž velké počáteční náklady na pořízení licence. V ceně pronájmu je pak i webhosting, technická podpora a automatické aktualizace systému na novou verzi. Cena se liší podle zvolené varianty a fakturačního období (tj. při platbě na rok dopředu je pronájem levnější). Lite-shop začíná na 180 Kč / měsíc, Sun-shop pak na 1 590 Kč / měsíc. Narozdíl od většiny naší konkurence je u nás i v případě pronájmu možné provádět úpravy systému na míru. Pouze v případě úprav opravdu velkého rozsahu je třeba odkoupit licenci.

Licence

U nás je možný odkup pouze variant C (od 38 990 Kč) a Cplus (od 49 990 Kč). V ceně licence je obvykle technická podpora pouze po omezenou dobu a naopak součástí nejsou aktualizace systému. Každou další aktualizaci je pak potřeba si zaplatit (cena se odvíjí od staří vaší verze oproti naší aktuální). Měsíčně pak platíte webhosting, který se rovněž pro jednoduchost řeší na našich serverech.

Design

Při tvorbě designu je třeba brát ohledy na vaši cílovku. Každá má své specifické chování a tomu je třeba e-shop přizpůsobit. Ve všech následujících možnostech je k dispozici speciální mobilní verze e-shopu přizpůsobená právě pro mobilní telefony a tablety.

Šablona + její úprava svépomocí

V základu nabízíme 6 šablon, každá v několika barevných variantách. Výběr je opravdu široký a navíc je možné si šablony do značné míry přizpůsobit přímo přes administraci e-shopu.
Cena: 0 Kč

Zpracování originální hlavičky grafikem

Za 1 790 Kč vám náš grafik připraví originální hlavičku dle vašich požadavků. Obrázek se pak vloží přes administraci a zůstává vám tak možnost design dále přizpůsobovat.

Zpracování hlavičky + úprava barevnosti šablony

Tato možnost za 3 190 Kč nabízí kromě již popsané hlavičky také přebarvení boxíků,… Tím získá e-shop na unikátnosti.

Design na míru

Dle mého nejlepší volba, ale je také nejdražší (od 14 990 Kč). E-shop bude mít design přesně podle vašich představ. S e-shopem si lze v tomto případě dost vyhrát. Volitelně lze udělat design i responzivní (tj. vzhled se přizpůsobí jak klasickým počítačům, tak mobilním zařízením).

Logo je určitě vhodné nechat zpracovat profesionálním grafikem. Cena se tady hodně liší podle jeho kvality a rozsahu práce. Součástí může být i tvorba kompletní identity - tj. logo, design, vizitky, trička, polepy aut,…

Logistika

Při výběru vhodného dopravce je třeba se přizpůsobit prodávanému sortimentu. Každý dopravce balíky přepravuje za jiných podmínek, což je důležité zejména u zboží, které se může cestou zkazit (potraviny, léky,…). Rozhodně není dobré dopravce vybírat jen podle ceny, ale rovněž podle spolehlivosti, doby doručení, vyřizování případných reklamací,…
Nabídka doprav by ale neměla být moc široká, protože zákazník se pak nebude moct rozhodnout, kterou dopravu zvolit. Obvyklá je kombinace České pošty, kurýra (PPL, DPD, Geis,…) a osobního odběru. Navíc lze zařadit i odběrná místa (Zásilkovna, Uloženka,…)

Fotky a texty

Fotky i texty by měly být v e-shopu rozhodně unikátní a neměly by se kompletně přebírat od dodavatele. Budete tak mít šanci sjednotit je se svou firemní identiou. Oboje lze s trochou snahy zvládnout svépomocí. Pokud si na to ale netroufáte, najměte si profesionálního fotografa, případně copywritera (to je ten, co píše ty texty). Navíc texty přebrané od dodavatele sráží vaši pozici ve vyhledávačích (vyhledávače nemají rády duplicity).

Sklad

V ideálním případě byste měli mít všechno nabízené zboží skladem. Jedině tak totiž zákazníkovi můžete zaručit včasné doručení jeho objednávky. Pokud skladem nic nemáte a vše objednáváte až u dodavatele, doba dodání se prodlouží minimálně o doručení zboží od dodavatele k vám.
Z finančních důvodů ale obvykle nelze mít skladem úplně všechno, volí se proto varianta, kdy nejprodávanější zboží máte skladem a zbytek objednáváte u dodavatele podle potřeby.

Další právní náležitosti

S provozem e-shopu se pojí několik dalších povinností, které je vhodné si nechat připravit od právníka (nebo lze svépomocí upravit vzory dostupné na internetu).

  • obchodní podmínky
  • reklamační řád
  • registrace e-shopu na Úřadě pro ochranu osobních údajů

Účetnictví

Pokud si nebudete zpracovávat účetnictví sami, najměte si na to účetní firmu. Platí se většinou nějaký měsíční paušál (cca 1 500 Kč) a pak podle počtu zpracovaných položek/faktur (cca 20 Kč/položku).

Marketing

Marketing zahrnuje spoustu činností, všechny za účelem zvednutí obratu nebo získání většího povědomí o vaší značce. Některé činnosti můžete zvládnou sami, na některé je vhodnější si najmout agenturu, která se o to za vás postará.

PPC reklama

Zkratka PPC znamená Pay Per Click. Tj. platíte za kliknutí na vaši reklamu, která se zobrazuje na různých stránkách. U nás nejpoužívanější systémy jsou AdWords a Sklik. Cena se pak odvíjí od klíčového slova a počtu kliknutí na reklamu. Tj. zaplatíte jen za to, že se návštěvník dostane na vaše stránky.

Mailing

Zjednodušeně se jedná o rozesílání emailů zákazníkům / odběratelům novinek. Cena závisí na počtu odběratelů a počtu odeslaných emailů. Základní newslettery lze odesílat z našeho systému zdarma. Pro pokročilejší funkce je pak lepší využít nějaké externí služby (Mailchimp,…).

Vyhledávače zboží

Vyhledávače zboží fungují obvykle tak, že mají databázi nabízených produktů a na detailu každého produktu jsou pak vypsané e-shopy, kde ho lze zakoupit. Technicky to funguje tak, že z e-shopu se generuje feed s produkty, a ten potom zpracovává ten daný vyhledávač zboží. Vyhledávači pak většinou platíte za proklik na e-shop, případně pozici ve výpisu. U nás patří k nejpopulárnějším

SEO

SEO = optimalizace pro vyhledávače. Zapomeňte na to, že byste dělali nějaké úpravy čistě jen kvůli vyhledávačům. Vždycky jde v první řadě o zákazníka. Musíte mít e-shop postavený tak, aby na něm bez problémů našel to, co potřebuje. O to stejné pak jde i vyhledávačům. Když budete mít správně postavený e-shop, vyhledávače skoro řešit nemusíte. Je třeba je ale sledovat, protože tak můžete odhalit případné problémy v systému (duplicitní texty,..).

Sociální sítě

Nejsou vhodné pro každý sortiment, ale přesto většina firem na sociálních sítích je. Sociální sítě neslouží primárně k prodeji, spíš posilují povědomí o značce.

a mnoho dalších

Analytika

Zjednodušeně - když něco nemůžete změřit, nikdy se v tom nemůžete zlepšit. Tj. analyzujte, analyzujte, analyzujte… A to už od samého začátku. Nejčastěji se používá Google Analytics

Závěr

Jak je vidět, tak provoz e-shopu není opravdu nic triviálního. Vyžaduje to spoustu úsilí a většinou i peněz. Ne každému e-shopu se podaří uspět.
Pokud vám v návodu něco chybí nebo máte jinou připomínku, podělte se v komentářích.

Přeju příjemné e-podnikání a spoustu spokojených zákazníků :)