Jak jsem proclíval balík

Zajímalo vás někdy, jak vlastně probíhá celní řízení bez zastupování celním deklarantem? V dnešním článku naleznete detilní popis, co je potřeba absolvovat a na co si dát pozor.

VAROVÁNÍ - příběh se zakládá na skutečné události. Autor neručí za případné šedivé nebo vytrhané vlasy při pokusu příběh napodobit.

Začátek příběhu

Na jednom čínském e-shopu jsem manželce do auta objednal parkovací senzory ($47). Eshop nabízel rychlejší dopravu přes DHL za $2. Ideální kup, takže objednávám a natěšeně sleduju přes Track&trace, jak si balík fičí letadlem do Brna přes půlku zeměkoule.

  • 15.8. - objednávka
  • 17.8. - zásilku vyzvednulo DHL
  • 19.8. - balík už je v Brně
  • 23.8. - balík je doma

Už cca 18.8. mě ale od DHL přichází email, že balík bude nutné proclít. Fajn, říkám si - už jsem to jednou absolvoval přes Českou poštu a tam to bylo v pohodě. S hrůzou ale zjišťuju, že si DHL účtuje minimálně 550 Kč za zastupování při celním řízení. Poplatek se platí sice jen v případě, že celní úřad něco vyměří, ale vzhledem k ceně zboží jsem si jistý, že se minimálně platbě DPH stejně nevyhnu. Rozhoduju se teda, že si celním řízením projdu sám a bez celního deklaranta. Aby to nebylo moc jednoduché, tak jsem si balík nechal poslat do práce - tj v adrese bylo kromě mého jména i název firmy.

První byrokracie - DHL

První co dělám, tak v online formuláři na https://dhl4you.cz/ vybírám, že si proclení zajistím sám. Na stránce čtu základní pokyny jak na to. Nejsem z toho o moc moudřejší než před jejich přečtením. Navíc s odstupem času zjišťuju, že stejně nejsou pravdivé:

  1. Vzhledem ke změně celniho kodexu platné od 1.5.2016 lze podat celni prohlašení také elektronicky. K tomu lze využít buď stránky celni správy www.celnisprava.cz Aplikace / web e-Dovoze nebo celního brokera.
    • BLBOST - fyzická osoba se není stadardní cestou schopná zaregistrovat do systému e-Dovoz. Veškeré formuláře počítají pouze s případem právnické osoby. Možná by to šlo ale vyřídit osobně na celním úřadě, ale na to už nemám čas.
  2. Podklady potřebné k vytvoření celních dokumentů je možné si osobně vyzvednout na příslušné pobočce DHL dle destinace v SMS (viz odkaz níže). Jakmile budou tyto podklady na pobočce DHL připraveny, budete vyzváni k jejich vyzvednutí SMS zprávou.
    • BLBOST - doklady vám pošlou emailem. Osobně vám je sice taky dají, ale pro mě to byla zbytečná cesta na depo DHL.
  3. Vzhledem k tomu, že DHL Express nevystavuje na zásilky pro soukromé osoby tranzitní doprovodné doklady (T1), zásilky lze celně odbavit pouze na místně příslušném celním úřadě, tj. dle destinace v SMS (viz odkaz níže).
    • tak tohle je vyjímečně pravda

A teď pozor - super pecka - po uplynutí tří kalendářních dnů od předání celních dokumentů - tj jejich odeslání emailem mě prý budou účtovat skladné 100 Kč / den. Den předání dokumentů se naštěstí nepočítá. V mém případě dokumenty dostávám v pátek. V sobotu a neděli pochopitelně nic nevyřídím, takže se lhůta dost zkracuje. Nemluvě o tom, že kdyby byl v pondělí nějaký svátek, tak to nemám šanci stihnout.

V pátek tedy DHL zasílá slíbené dokumenty - jedná se konkrétně o předávací protokol, fakturu a kopii štítku z balíku.

S hrůzou v očích si čtu předávácí protokol a zjišťuju, že odesílatel (což mimochodem není ten eshop ze kterého jsem to objednal) neuvedl na faktuře cenu za dopravu, tak ji DHL vyčíslilo na částku 1 666 Kč. Pecka. I bez studování předpisů vím, že clo a DPH se počítá z ceny zboží včetně nákladů na dopravu. V tuhle chvíli mě už bylo jasné, že volba proclít si balík sám byla správná. Nemůže to být přece tak složité…

Ale JE!! - Pokusy online

Už ve čtvrtek - tj den před příletem zásilky do Brna začínám studovat na internetu jak na to. Všude se válí spousta článků, nicméně ve všech se dočítám akorát to, že si to máte nechat vyřídit od České pošty. Těch pár zmínek o DHL je jen o tom, že jsou drazí (což jsem v tu chvíli už taky věděl) a opět rada - radši mám zaplatit poplatek za zastupování. BLBOST říkám si. To přece zvládnu.

Začínám tedy podle postupu co uvádí DHL (mám podezření, že ho záměrně uvádí špatně). Nacházím aplikaci e-Dovoz a… apliace pro svůj chod vyžaduje Silverlight. WTF? Vždyť to už ani nepodporuje Microsoft, kterej tu šílenost vymyslel. Trošku problém, že mám jen Linux, protože implementace Silverlightu pro Linux už taky neexistuje. Tak teda spouštím virtuální stroj s Windows 7, instaluju Silverlight (i přes hromadu varování, že to dělat nemám), přicházím do aplikace e-Dovoz a začínám s registrací. Všechno je víceméně bez větších potíží. Po prvním vstupu do aplikace na mě vybafne formulář pro doplnění údajů. Zaráží mě zejména 2 kolonky…

EORI

Chvíli googlím… Je to jakási obdoba DIČ - tj prostě nějaké číslo, které vás identifikuje. Naštěstí se to dá poměrně jednoduše vyřídit online (pouze pro fyzické osoby). Ok, vepisuju do registračního formuláře, doplňuju další údaje co znám a zkouším odeslat…. CHYBA…

Jednotné komunikační povolení

WTF? Po asi hodině hledání zjišťuju, že je to jakési další registrační číslo, které je potřeba pro komunikaci s úřadem. Zjevně nestačí komunikace datovou schránkou (kterou mám i jako fyzická osoba) nebo obyčejné podepsání kvalifikovaným certifikátem (který taky mám). Formulář slouží fakticky k registraci certifikát u do jejich systému. Nacházím tedy nejdřív formulář k vytištění, procházím ho, ale s většinou kolonek si nevím rady. Naštěstí nacházím i online formulář. Obsahově je ale totožný s tím “papírovým” a fyzická osoba ho prostě není schopná vyplnit (vyžaduje se DIČ, statutární zásupce,…).

Celé to teda vzdávám a hledám jinou cestu. Ještě stihnu sepsat všechny svoje problémy na Poradenské a informační centrum CS. Nějak rychlou odpoveď ale nečekám. (reálně pak odpověď přichází až 23.8.)

Telefonické pokusy.

Ok, říkám si. Najdu si jiného deklaranta, který to za mě vyřídí. Volám jen těm z Brna. Pokud mají na webu ceník a v něm podobně vysokou částku (obvykle ale ještě vyšší), tak to ani nezkouším. Volám teda asi do 3 firem. Do 2 se nejsem schopný dovolat vůbec, ve třetí mě řeknou, že ta firma co volám už 5 let neexistuje. Super.

Zkouším teda volat na výše zmíněné Poradenské a informační centrum CS. Linka je zjevně hodně přetížená, protože se dovolávám k živému člověkovi až po 25min čkání na lince (otřesná hudba). Naštěstí je to normální pevná linka, takže se počítá do neomezeného tarifu. Mezitím stíhám venčit psa,… Zvedá to podle hlasu už hodně otrávený člověk… Popisuju mu svůj problém a dozvídám se, že jako fyzická osoba vůbec nemusím dělat písemné celní prohlášení, že prý stačí ústní. SUPER. Hned v pondělí zajdu na celní úřad (pozor - místně příslušný - je to ten uvedený na stránkách DHL). Píšu si to do kalendáře a na víkend vypouštím z hlavy v domnění, že už mám v podstatě hotovo… další CHYBA…

Pokus na DHL

Před návštěvou samotného celního úřadu chci mít připravené všechny podklady. Jedu tedy do depa DHL, kde si chci vyzvednout slibované dokumenty. A… zase CHYBA. Nedostanu víc než co mě už poslali emailem. Odcházím tak jen s informací, že ten balík stejně budou chtít nejspíš na celním úřadě vidět a že to tam vozí kolega co už tam ten den byl, takže až zítra.

První pokus na celním úřadě

Z DHL přesto odjíždím přímo na celní úřad. První překvapení - je to sice na okraji města, ale parkoviště kolem budovy je placené. Nechce se mě hledat parkoviště zadarmo, tak vjiždím. V budově pak beru z pořádníku lístek z kategorie Neobchodní zboží. Prodávat dál ho přece nebudu si říkám… CHYBA. Když jsem po cca 20min došel na řadu (předemnou nikdo nebyl), tak mě celník vyvedl z omylu. Neobchodní zboží je zboží, které je zaslané prakticky jen mezi dvěma fyzickými osobami a ne za úplatu. Můj případ je tady obyčejný Dovoz. Úředník byl překvapivě velmi ochotný a poradil mě ohledně dalšího postupu. Odcházím tedy opět bez balíku, ale obohacen o informace, co mě čeká další den:

  • domluvit se s DHL na dodání balíku na celní úřad - to dělám ještě před odjezdem z úřadu
  • připravit si dokumenty
    • dokumenty od DHL (fakturu, štítek, předávací protokol)
    • fakturu z e-shopu (na rozdíl od faktury od DHL je zde vyčíslená doprava)
    • výpis z banky (pro jistotu si chytám i výpis z PayPal)
    • screenshot objednávky z účtu v e-shopu (tady je doprava taky - pro jistotu)
    • vyplněný JSD (jednotný správní doklad)
  • JSD mě doporučuje nevyplňovat si sám, ale nechat to na odborníkovi… tak mu říkám, že to snad zvládnu… s mírným zděšením v obličeji mě aspoň ukazuje, kde na webu najdu instrukce k vyplnění JSD
  • sehnat si formulář - formulář není jen tak obyčejný - je propisovací a musím si ho koupit v obchodě (v Brně prodává SEVT) nebo vyprosit v některé z firem, které sídlí ve stejné budově. Nejdřív teda zkouším druhou možnost a kupuju si za 10 Kč formulář. Víc kusů mě prý ale neprodají.
  • jako fyzická osoba mám tu výhodu, že JSD můžu vyplnit i rukou - podnikatelé mají smůlu a musí to být vyplněné na stroji nebo tiskárně
  • JSD musí být striktně na zakoupeném formuláři (je to propisovací A4)

Ještě ten den začínám vyplňovat formulář. S hrůzou zjišťuju, že si nejsem ani jistý, jak tam vyplnit vlastní adresu. Otevírám teda instrukce… ty mají >> 29 << stran pro Dovoz + obecný úvod + přílohy. Začínám teda číst a postupně kolonku po kolonce vyplňuju formulář. S instrukcemi je to trochu stravitelnější, ale pořád musím dohledávat další a další informace mimo instrukce. Vzorově vyplněný JSD jsem online nikde nenašel. Nemám tak ani tušení, jak by měl obsah kolonek vypadat. Validace prakticky nemožná. Ve 2 hodinvy v noci mám vyplněné zhruba 2/3 formuláře. Vzdávám to a zbytek nechávám na další den.

Ráno pak doplňuju zbylé kolonky (asi 5 kolonek, které se prostě vyplnit nedaly) a razím směr celní úřad. Cestou se ještě stavuju v prodejně SEVT pro další formuláře (kdyby náhodou). Beru poslední kus co tam mají (další prý jen tak nebudou) s trochu nervózní pokračuju dál.

Druhý pokus na celním úřadě

Na úřad dorážím omylem o 30min dřív než jsem si domluvil se zástupcem DHL (moje chyba - špatně jsme se pochopili). Čekám na něj teda v čekárně. Probíhá kolem mě a mizí kdesi v chodbách celního úřadu. Tak si říkám, že počkám, až mě dá vědět, že je všechno připravené. Po 20 minutách vychází ven a diví se, že ještě nejsem u přepážky… OK, zase další chyba v komunikaci. Beru teda pořadník na Dovoz a než jsem si stačil sednout, už jsem byl na řadě (aspoň se mě tak vynahradilo předchozí čekání).

Přicházím k přepážce. Vysvětluju celníkovi co potřebuju a vytahuju postupně jednotlivé dokumenty, které mám připravené. Hned jak vytáhnu JSD, tak mě vyděsí tím, že to nesmí být vyplněné ručně. Tak mu ještě vysvětluju, že jako fyzická osoba to vyplnit ručně můžu. V tu chvíli je mu už asi jasné, že to nepůjde tak hladce jak bývá zvykem. Začíná formulář postupně procházet a odhaluje záměrně nevyplněné kolonky. Formulář mě vrací a společně je doplňujeme. Naštěstí mám veškeré podklady připravené (včetně zařazení do celního sazebníku), tak to není až takový problém.

Následně me zavede do kanceláře k jinému celníkovi, který prý formulář “zadá do systému”. Ten mě pak posílá zpátky do čekárny s tím že si tam pro mě přijde až bude hotovo. Zástupce DHL už v čekárně čeká. Vypadá dost znuděně… taky jsem u přepážky strávil minimálně 40min. Dalších 30min pak čekám v čekárně. Mezitím celník 2x přichází a ptá se na doplnění některých informací. Měl jsem totiž chybně vypočítané některé částky. Prý to ale není až takový problém a že to za mě opraví. Zástupce DHL už mezitím odjíždí a nechává balík u celníka.

KONEČNĚ!! Celník mě přináší nějaký papír, který mám zanést na pokladnu a tam zaplatit vyměřené clo + DPH. Vybíhám teda na pokladnu (je až v nejvyšším patře), platím a vracím se k celníkovi. Tomu předávám potvrzení od pokladní, podepisuju převzetí balíku a odcházím. Úleva… Konečně to mám za sebou.

Stálo to za to?

Jak se to vezme. Celé vyřizování mě zabralo opravdu velkou spoustu času. A to nepočítám náklady na cestu,… Ani pokud bych si platil 50 Kč / h, tak by se mě to finančně nevyplatilo. Beru to ale jako zkušenost s tím, že na příště už mám formulář prakticky připravený a celé to proběhne rychleji.

Teď už konkrétnější výpočty…

Náklady pokud bych se nechal zastupovat DHL

Cena zboží: 1 128 Kč
Cena dopravy pro výpočet: 1 666 Kč
Reálná cena dopravy: 48 Kč
Clo (2,7% z 2 794 Kč): 76 Kč
DPH (21% z 2 794+76 Kč): 603 Kč
Poplatek za zastupování DHL: 550 Kč
Celkem: 2 405 Kč

Náklady na proclení svépomocí

Cena zboží: 1 128 Kč
Cena dopravy pro výpočet: 48 Kč
Reálná cena dopravy: 48 Kč
Clo (2,7% z 1 176 Kč): 32 Kč
DPH (21% z 1 176 + 32 Kč): 254 Kč
Poplatek za zastupování DHL: 0 Kč
Celkem: 1 462 Kč

Rozdíl je tedy cca 1 000 Kč. Vzhledem k ceně senzorů je to rozdíl dost zásadní. Kdybych si objednávál třeba televizi za 30 000 Kč, tak asi nebudu váhat a ty peníze za zastoupení obětuju. V tomto případě mě ale přislo takové částky líto.

Pokud tedy máte čas to řešit a máte nervy a hlavně odhodlání to dotáhnout, tak jděte do toho… A pokud si chcete ušetřit ještě starosti, tak si balík nenechte poslat přes DHL, ale normálně poštou, protože Česká pošta si za zastoupení vezme jen cca 200 Kč. To už je částka, kterou není problém zaplatit a nevypadá tak hrozivě jako 550 Kč u DHL.

Edit 5.9.2016

Dle aktuálních zkušeností jednoho ze čtenářů nemá smysl volat na DHL. Na infolince vám neporadí a šli byste tak na celní úřad zbytečně. Nechci tady zveřejňovat přímo telefonní čísla na zaměstnance DHL. Doporučuji tedy zavolat si na příslušný celní úřad a požádat je o kontakt. Nejen že vám na infolince DHL nepomůžou, ale poradí vám dokonce špatně! Pokud už dostanete číslo na konkrétního zaměstnance DHL, tak máte vyhráno. S ním už je domluva naprosto v pohodě.